SHVS - Studenternas hälsovårdsstiftelse
Yrkeshögskolestuderande som har rätt att anlita Studenternas hälsovårdsstiftelses (SHVS) tjänster betalar från och med januari 2021 en hälsovårdsavgift per termin till FPA. SHVS är studerandes stöd för hälsa och välfärd.
Du måste alltid betala hälsovårdsavgiften för högskolestuderande om du har rätt att anlita SHSV:s tjänster. Du kan inte bli befriad från att betala avgiften t.ex. för att du i stället för SHVS:s tjänster anlitar företagshälsovårdens tjänster eller för att du inte får studiestöd.
Vad är SHVS?
SHVS är studerandes stöd för hälsa och välfärd. De erbjuder tjänster inom allmän, mental och oral hälsa för högskolestuderande. Du får rätt att anlita tjänsterna genom att anmäla dig som närvarande för vårterminen.
Vem har rätt till SHVS tjänster?
Rätt att anlita SHVS:s tjänster har studerande som har anmält sig som närvarande under terminen och som avlägger en lägre eller en högre högskoleexamen. Du måste alltid betala hälsovårdsavgiften för högskolestuderande om du har rätt att anlita SHSV:s tjänster. Du kan inte bli befriad från att betala avgiften t.ex. för att du i stället för SHVS:s tjänster anlitar företagshälsovårdens tjänster eller för att du inte får studiestöd.
Hur fungerar betalningen?
FPA skickar inte ut någon faktura över hälsovårdsavgiften, utan den ska betalas i MittFPA på eget initiativ. Hälsovårdsavgiften för högskolestuderande år 2024 är 73,60 euro per år, det vill säga 36,80 euro per termin. Högskolestuderande ska betala hälsovårdavgiften till FPA för både vår- och höstterminen.
Förfallodagen för betalning av avgiften för vårterminen är 15.3, om du har anmält dig som närvarande senast 31.1. Om du närvaroanmäler dig 1.2 eller senare är förfallodagen 31.7.
FPA tar som dröjsmålsavgift 5 euro ifall den studerande betalar sin hälsovårdsavgift för sent.
Du ser förfallodagarna och betalningsanvisningarna för 2024 på FPA:s hemsida. Alla frågor om hälsovårdsavgiften ska ställas direkt till FPA, som ansvarar för att ta ut avgiften.
Hur fungerar tidsbeställningen?
Tidsbeställningen sker alltid via bedömningen av vårdbehovet. Du kan ringa ett av SHVS:s riksomfattande servicenummer eller kontakta dem via webbtjänsten Self genom att använda chatten eller fylla i ett serviceformulär. Läs mer
Behöver du närtjänster kommer du i första hand att betjänas på det serviceställe som finns på din studieort. Vid behov kan du även få en tid på ett annat serviceställe som hör till SHVS. Tidsbokningen till SHVS sker alltid via bedömningen av vårdbehovet. Bedömning av vårdbehovet innebär att vårdpersonal utreder din situation, bedömer ditt vårdbehov och hur brådskande det är, ger dig anvisningar om egenvård och, vid behov, hjälper dig att få tillgång till ytterligare tjänster hos SHVS.
I bedömningen av vårdbehovet ingår att vårdpersonal utreder din situation och bedömer ditt vårdbehov och hur brådskande det är. Vårdpersonal ger dig till exempel anvisningar om egenvård. Om du behöver ytterligare hälsovårdstjänster bokar antingen vårdpersonalen en mottagningstid åt dig eller ger dig anvisningar om hur du bokar tid till något av SHVS samarbetspartners serviceställen.
Avgiften för oanvända och icke-avbokade mottagningstider kommer att höjas till 56,70 euro i början av 2024 genom statsrådets förordning. SHVS tar denna avgift om en studerande uteblir från sin bokade tid. Vid behov måste en mottagningstid flyttas eller avbokas senast 24 timmar i förväg.
Observera att SHVS inte har jourverksamhet eller erbjuder tjänster kvällstid, nattetid eller på helger. Deras serviceställen betjänar dagtid på vardagar. Om du behöver omedelbar vård, kontakta en jourmottagning på din hemort.
Hur tar jag kontakt?
Hänvisning till alla SHVS tjänster och till deras samarbetspartners serviceställen sker efter en bedömning av vårdbehovet som görs på SHVS. Du kan kontakta dem för bedömning av vårdbehovet via serviceformulär i webbtjänsten Self, SelfChat eller per telefon. Kontrollera vid behov din rätt att använda tjänster.
Ring deras riksomfattande servicenummer, som betjänar mån.–tors. kl. 8.00–15.00 och fre. kl. 8.00–14.00.
Tjänster inom allmän och mental hälsa, tfn 046 710 1073
Tjänster inom oral hälsa, tfn 046 710 1085
Välj servicenummer utgående från om ditt ärende gäller tjänster inom oral hälsa eller allmän och mental hälsa. Lämna en begäran om återuppringning när du ringer telefontjänsten. När du har lämnat ditt meddelande ringer de upp dig. Vid behov försöker de nå dig två gånger.
Samtalet kommer från samma servicenummer som du ringde till när du lämnade begäran om återuppringning. Observera att samtal som gäller vården fortsättningsvis kan komma också från ett dolt nummer. Mer information https://www.yths.fi/sv/anvanda-tjanster/kontakt/
Ditt primära serviceställe listas nedan enligt din studieort. Vänligen observera att på vissa ställen får du tjänster för oral hälsa på en annan ort än tjänster för allmän och psykisk vård. Du hittar mer information på serviceställens sidor här.
Beroende på studieort hittas SHVS:s tjänster enligt följande:
Jakobstad
Allmän och mental hälsa tjänster
SHVS Karleby
Bondegatan 2 B, 67100 Kokkola (Karleby universitetscenter Chydenius)
Läge på kartan
Serviceställets öppettider
må-to kl. 8–15, fr 8–14
Oral hälsa tjänster
PlusTerveys Karleby
Strandgatan 16, 67100 Karleby
Läge på kartan
Raseborg, Ekenäs
Allmän och mental tjänster
Mehiläinen Ekenäs
Stationsvägen 6, 53850 Ekenäs
Läge på kartan
Oral hälsa tjänster
Nylands tand
Besöksadress Björknäsgatan 1, 10600 Ekenäs
Läge på kartan
Åbo
Allmän och mental hälsa tjänster & Oral hälsa tjänster
Kyrkovägen 13, 20540 Åbo
Läge på kartan
Serviceställets öppettider
mån–tors kl. 8–15, fre kl. 8–14
Vasa
Tjänster inom mental hälsa (psykiater och psykolog) & tjänster inom oral hälsa
Wolffskavägen 30 (VAMK), 65200 Vasa (ingång via bakgården)
Läge på kartan
Serviceställets öppettider
mån–tors kl. 8–15, fre kl. 8–14
Tjänster inom allmän hälsa (också psykiatrisk sjukskötare)
Wolffskavägen 27–31 (Alere), 4. vån, 65200 Vasa
Läge på kartan
Serviceställenas öppettider
må–to klo 8–15, fr 8–14
Övrig info
Kolla vad allt som hör till SHVS-tjänster
Chatta i Self
Du kan kontakta SHVS vårdpersonal via SelfChat.
Ring SHVS riksomfattande servicenummer.
Allmän och mental hälsa tjänster 046 710 1073
Oral hälsa tjänster 046 710 1085