Vanliga frågor om studiekortet

Varför ska jag beställa ett studiekort?
Studiekortet är ett lätt sätt att bevisa att du är studerande. Med kortet får du många rabatter både lokalt och nationellt. T.ex. billigare tåg- och bussbiljetter är en del av de nationella. Lokala förmåner kan vara allt från billigare biobiljetter, erbjudanden på caféer och restauranger samt motionsmöjligheter.

Som medlem i Novium får du också bli någon form av tutor, rösta i kårvalet (och självklart själv ställa upp i kårvalet som kandidat) och billigare inträde på våra evenemang.

Kostar studiekortet?
Studiekortet kostar inget men du betalar för att få ett giltigt medlemskap i egenskap av en dekal.

Hur länge är läsår och termin (höst/vår) medlemskapet i kraft?
Höstens medlemskap är i kraft tills 31.12. (Studiekortet är i kraft till 31.1)
Läsårets medlemskap är i kraft tills 31.7. (Studiekortet är i kraft till 30.9)

Hur betalar jag min medlemsavgift?
Du går in på vår webbsida www.novium.fi, klickar in dig på fliken ”Medlemsskap och studiekort” och där finns all info du behöver för att kunna skapa din medlemsprofil, betala medlemsavgift och beställa ditt studiekort (kortet beställs endast en gång, därefter är det bara dekalen som ska förnyas).

Jag beställde ett studiekort men har inte fått något mail om att det skulle ha kommit fram?
Är du osäker på om din beställning har gått igenom eller har det gått en lång tid från att du har beställt kortet kan du komma in till något av våra kanslier så kollar vi upp i beställningssystemet. Det kan hända att du endast betalat medlemsavgiften men glömt att trycka på "Beställ studiekort". Ett lätt sätt att kolla detta är att logga in på din medlemsprofil (med samma e-post som första gången du registrerade dig) och kolla där om du har beställt kortet. Om du har beställt ett kort så står det bredvid profilbilden ”Studiekort beställt” samt vilket datum det är beställt.

Jag kan inte komma och hämta mitt kort eller min dekal från Noviums kansli. Hur gör jag?
Du skickar ett e-postmeddelande till novium@novia.fi med infon att du inte kan hämta det själv. Gäller det ett kort så postar vi det till dig. Gäller det en dekal så postar du kortet till något av våra kanslier varefter vi klistrar på dekalen och postar det sedan tillbaka till dig.

Hur länge tar det för mitt studiekort att komma från att jag gjort beställningen?
Det tar ca 1-2 veckor från att du gjort din beställning till att det finns vid ditt närmaste Novium-kansli. Du får ett e-postmeddelande till din Novia-epost när du kan hämta det.

Jag har tappat bort mitt studiekort, vad skall jag göra?
Ta kontakt med Novium via novium@novia.fi så beställer personalen nytt åt dig. Du betalar 5 € kontant eller med kort när du hämtar upp ditt nya kort. Också om du i misstag beställer flera kort, eller laddar upp en oseriös bild till ditt studiekort tar vi 5 € betalt för det. 

Mitt efternamn har ändrats, behöver jag beställa ett nytt kort?
Kontakta Noviums personal så ändrar vi ditt namn i sytsemet samt beställer ett nytt studiekort åt dig. 

Jag är led-studerande vid Öppna yrkeshögskolan. Kan jag få ett studiekort?
Nej tyvärr. Det är endast examensstuderande vid Novia som kan få ett studiekort.

Vilken mailadress ska jag använda när jag registrerar mig?
Vi rekommenderar att du använder din noviamail, då är det lättare att komma ihåg när du nästa år skall logga in igen och betala medlemsavgiften.

Hur vet jag om betalningen gick igenom?
Du får ett bekräftelsemail då du betalat medlemsavgiften. OBS! detta är endast en bekräftelse på att du betalat medlemsavgiften, det kommer alltså inte automatiskt ett studiekort när du betalat. Du måste trycka på "Beställ studiekort" för att få ett studiekort. Du får inget bekräftelsemail när du beställt studiekort utan istället står det bredvid profilbilden ”Studiekort beställt” samt vilket datum det är beställt.

Jag kan inte betala/beställa studiekort, vad kan felet bero på?
Du har glömt att ladda upp en profilbild eller glömt skriva in alla rätta kontaktuppgifter. 

Svenska